Nyt om bæredygtigt forbrug

Farvel til populært farvestof
Titaniumdioxid (E171) er et populært, hvidt farvestof i mange former for madvarer – specielt slik. Men populariteten ser ikke ud til at blive ved. EU’s fødevaresikkerhedsagentur EFSA har meddelt, at stoffet kan skade vores DNA og i øvrigt mistænkes for at være kræftfremkaldende. Det ser derfor ud til snart at blive forbudt. Coop har derfor allerede besluttet at begynde at udfase E171 i deres egne varemærker. Det drejer sig primært om slik- og chokoladeprodukter. Også forbrugerrådet Tænk har reageret ved at anbefale myndighederne at sikre at udfasningen af E171 på det danske marked sker hurtigst muligt. De henviser til Frankrig, hvor udfasningen tog 8 måneder. (kemi.taenk.dk)
Fortsat vækst hos Suztain
Webshoppen Suztain, der begyndte med et varesortiment indenfor husholdning og personlig pleje, er nu oppe på at have et bredt tilbud af varer, der også rummer accessories og smykker, outdoor og fritid, mm. De næsten 100 forskellige brands dækker nu alt fra havepynt og legetøj til computertasker og sugerør af stål og bambus.
Hold øje med materialet Lyocel
Den bæredygtige tøj-industri er ved så småt at få luft under vingerne i Danmark. Hos Danish Fair Fashion and Living mærker de efterspørgslen på textilmaterialet Lyocel, produceret skånsomt af træfibre. Stoffet er blødt og behageligt at have på og har en let skinnende overflade. Desuden har det en række af de samme, gode egenskaber som andre naturmaterialer, og vil helt sikkert være et materiale.
Gang i salg af bæredygtigt glas
Hos vin- og bargrossisten Sprit & Co er der gang i salget af glas fra italienske RCR. RCR-glasset er blyfrit krystalglas, produceret med vedvarende energi og 100% genanvendelige råvarer. Det bliver ikke meget mere miljøvenligt og slet ikke fra én af de store producenter. Og det ser ud til, at det er det, der er salg i rundt omkring på barerne.
Bæredygtighedsbarometer bekræfter trenden
Den samme trend bekræftes af reklamebureauet Advices bæredygtighedsbarometer. I 2021 viser barometeret, at 60% af danskerne mener, at en bæredygtig udvikling kræver, at de selv ændrer deres forbrugsvaner, og 55% siger ja til at deres daglige forbrug har betydning for udviklingen i verden. Til gengæld mener kun 15% af danskerne at det er let at vurdere, om en vare er bæredygtig. Det kunne altså se ud til, at der er en kommunikationsindsats, der skal til, hvis det bæredygtige forbrug skal i vejret.
Motiverede danskere
Realdania og Videnscentret Bolius har lavet en rundspørge blandt danskerne, der viser samme billede: danskerne vil gerne forbruge mere bæredygtigt. 8 ud af 10 mennesker svarer, at de gerne vil leve mere bæredygtigt, og halvdelen har lavet konkrete ændringer i deres hjem det sidste år for at gøre det. Det kunne tyde på, at folkestemningen langsomt er ved at bevæge sig fra tanke til handling herhjemme.