Kom godt fra start med din nye virksomhed
Der er mange overvejelser, når en virksomhed skal startes op. Særligt kan din virksomheds brand have afgørende betydning.
Få hjælp udefra
Et brand kan være en finurlig størrelse. Det henviser til en virksomheds særlige kendemærke og kommer til udtryk via virksomhedens navn eller logo.
Som selvstændig erhvervsdrivende kan arbejdet med ens brand godt forekomme meget flyvsk og uhåndgribeligt. I sådanne tilfælde giver det god mening med sparring udefra, fx fra Retio.dk. Ved at rådføre sig med professionelle, der arbejder med brands gør du dig selv en stor tjeneste.
Et stærkt brand
Et stærkt brand kan være det, der gør, at du får succes med din virksomhed. Det kan være afgørende for, at netop dit produkt eller ydelse bliver forbrugernes foretrukne frem for konkurrenternes. Fordi de føler sig trygge ved din virksomhed og trygge i forhold til at vide, hvad din virksomhed står for. Du skal aldrig love mere end du kan holde, men vær tydelig når det kommer til at gøre opmærksom på, hvad lige netop dit kerneområde er.
Opstart af virksomhed
Det er særligt i forbindelse med opstart af virksomhed, at det kan give rigtig godt mening at ofre ekstern hjælp hertil. Det er så vigtigt at komme godt fra start og det kan være svært at rette op på senere, hvis der bliver taget forkerte beslutninger i starten. Lige fra at komme i gang med selve etablering af selskabet og hvad dertil hører af registreringer, osv. til at få defineret hvordan du ønsker din virksomhed skal modtages af andre.
Coca-Cola
Coca-Cola er et eksempel på et uhyre stærkt brand. For navnet skaber en helt særlig følelse inden i de fleste af os. En følelse, der fx er forbundet med sjov og hygge, tørst, fester, osv. osv. Volvo er også et eksempel på et stærkt brand, da navnet får de fleste til at tænke kvalitet og høj sikkerhed.
Definering af din virksomhed og dit brand
Når du skal definere din virksomhed, er der tale om branding. Dit navn og eventuelt logo er væsentligt her.
Først og fremmest skal du finde ud af, hvad din virksomhed skal hedde. Skal det hedde noget, der leder tankerne hen på de produkter/ydelser, du sælger eller skal det blot være en sammentrækning af dit navn. Skal det skrives med helt almindelig skrifttype eller skal der leges med skrifttypen, bogstaverne, farver, skygger, osv. Der er et hav af muligheder. Skal der også være et tilhørende logo, der underbygger dit navn eller produkt/ydelse?
Når navn og logo er på plads, skal du overveje, hvordan du vil markedsføre dig. Hvem er din kundegruppe og hvem håber du, at nå ud til. Er en reklame i lokalavisen tilstrækkelig eller skal du reklamere på sociale medier? Der er mange overvejelser, som kan have stor betydning for din virksomheds fremtid.