Kunder efterspørger bæredygtighed

Klima og miljø har været centrum for stor debat de sidste mange år, og langt om længe har de fleste mennesker accepteret og forstået nødvendigheden af ændringer. I første omgang var hele debatten en smule uhåndgribelig. Hvor omfattende var problemet, hvilke løsningsmuligheder er der og hvor lidt kan man slippe afsted med at gøre? Alle disse spørgsmål og mange flere måtte vendes privat og offentligt. Alle sektorer måtte forholde sig til, hvordan bæredygtighed kunne tænkes ind i deres områder. I begyndelsen fyldte det en del i debatten, hvorvidt det var politikernes ansvar at pålægge erhvervslivet diverse regler, eller om det var op til den enkelte borger at ændre sin tilgang til markedet. I dag er resultatet blevet en blanding. Regeringen og politik generelt kredser i høj grad omkring bæredygtighed og klimaudfordringen. Ingen benægter eller stiller spørgsmålstegn ved, at der skal gøres noget ved problemerne. Derfor sætter alle grupper mere eller mindre ind på at gøre en forskel. Motivationen bag er dog vidt forskellig.
Udviklingen i tilgangen til klimaforandringer
I begyndelsen lagde politikerne regler ud, som erhvervslivet skulle underlægge sig. Alt sammen for at mindske klimaaftrykket og forsøge at udbedre de skader, der allerede var sket. Sidenhen har befolkningen dog fået øje op for deres evne til at påvirke. Kundernes bevidsthed omkring bæredygtighed, har gjort det nødvendigt for virksomheder at udvikle eller ændre deres produktion, for at beholde sine kunder. Det betyder, at det ikke længere er politikernes regler, der skaber motivation til at ændre produktionstilgange, men i langt højere grad normal markedsmekanismer. Hvis virksomheder vil vækste i dag, er det fuldstændig afgørende, at de har en bæredygtig profil.
Selv facadebeklædning skal være bæredygtigt
Tidligere var der bestemte produkter, som kunder associerede med klimasyndere. Men i dag er det ikke kun virksomheder med disse produkter, som skal have en bæredygtig profil. Selv produkter og virksomheder, man sjældent ville associere med bæredygtighed profilere sig nu netop på den måde. I dag kan selv facadebeklædning være bæredygtigt. Facadebeklædning er det, vi benytter til vores huse og bygninger. Tidligere tænkte man ikke på meget andet end pris og udseende, når man skulle vælge facadebeklædning. Men i dag spiller bæredygtighed også en rolle i valg af facadebeklædning. Fordi produktionen af facadebeklædning er det mest afgørende for, hvorvidt produktet er bæredygtigt eller ej, er mulighederne for forskellige typer facadebeklædning stadig mange. Forskellige materialer kan fortsat benyttes, og udvalget af stil er derfor stadig mange. Forskellige producenter af facadebeklædning har formentlig ikke ændret deres produktion på baggrund af politikeres regler. Det er i langt højere grad kundernes efterspørgsel på bæredygtig facadebeklædning, der har skabt incitament til at omlægge produktionen. Dette er ikke et særtilfælde indenfor netop denne branche. Tendensen ses i hele erhvervslivet, som i øjeblikket gør alt, hvad de kan, for at imødekomme kundernes ønske om bæredygtighed.